32 – 33

31

34

Rišikéš: Ubytování, malé ášramy a střediska jógy

Ubytování poutníků
M

​noho větších ášramů v Rišikéši poskytuje poutníkům také ubytování a krátkodobé či dlouhodobé ubytování pro sádhuy. Většina těchto ubytovacích zařízení však neposkytuje žádný luxus; ten poutníci naleznou v pohostinství nabízeném středisky jógy.

Rodina připravuje smažené placky pro poutníky přebývající v ášramu Baba Kali Kamli Wale.

Baba Kali Kamli Wale Atma Prakash ášram (č. 20) se nachází pouze několik stovek metrů od mostu Ram Jhula, říká jeho manažer Sri Gangadhar. Jeho zakladatel, Baba Kali Kamli Wale Ji, který se takto jmenoval, protože nosil černý hábit, byl klíčovou silou v zlepšování rišikéšské infrastruktury na počátku dvacátého století. Trval na tom, že zařízení bude poskytovat přístřeší pouze poutníkům stezek čár dhám a pracoval na tom, aby zlepšil stav těchto cest. Jeden z jeho žáků, Swami Atmaprakashananda, si otevřel bezplatnou jídelnu pro sádhuy na opačném břehu řeky; tam chodil pro jídlo i Swami Shivananda v době, kdy vykonával tapasju, odříkání.

Ášram pokračuje v této tradici a dnes udržuje přes 100 chat pro sádhuy, obstarává jim také jídlo a zdravotnickou péči. Dále se v něm nachází také 140 pokojů pro běžné poutníky, přičemž většina z nich má silně omezený rozpočet, dvanáctičlenná rodina pak například sdílí jeden větší pokoj.

Sri Ved Singh a jeho rodina v areálu ášramu provozují bezplatnou bhandaru, kde se mohou stravovat stovky lidí najednou. Nám tamní strava velmi chutnala; zahrnovala i některé oblíbené jihoindické pochoutky. V ášramu se také nachází obchody, které prodávají turistům a poutníkům běžné každodenní potřeby.

Ášram Shri Sant Sewa vedený Sri Mahantem Govind Das Jiem je ctihodný a oblíbený ášram blízko mostu Laskhman Jhula a poskytuje nízkorozpočtové ubytování poutníkům i turistům. Mahant vyjádřil svůj vděk těm, kteří přicházejí do Rišikéše: „Stálými návštěvníky města jsou cizinci, kteří se chtějí něco dozvědět o naší kultuře. Je jich daleko víc než indických turistů a poutníků. Mnozí z nich nosí tradiční indické oděvy a korále rudrákša málá. Velmi se zajímají o náš způsob uctívání bohů. Jsem dojatý, když vidím, jak chválí naše náboženství a koupají se v Ganze s takovou oddaností.“

Dalším příkladem levného ubytování je Ášram Bhagirathi Dham, velké zařízení přímo na břehu Gangy. Jeho manažer, Swami Gyanananda, nám sdělil, že jejich ášram je otevřený všem opravdovým hledačům duchovního klidu, kteří putují do Rišikéše a vykonávají sádhanu. „Jednáme s lidmi podle jejich osobnosti a původu co se týče duchovního vývoje a sestavujeme pro ně individuální program, který uzná náš guru za vhodný. Tento ášram se zcela zaměřuje na sádhanu. Předtím, než se vydáte na pouť, musíte studovat posvátné texty. Při putování byste neměli udržovat kontakt s rodinou a neměli byste myslet na požitkářský způsob života. Pokud totiž hledáte takové ubytovací zařízení, jaký je pak vůbec smysl vaší pouti?“

Malé ášramy a střediska jógy
Z

​ Rišikéše se stala zvláštní směsice ubytovacích zařízení, nalezneme v něm luxusní ubytování pro zahraniční návštěvníky i úplně prosté chaty pro sádhuy postavené podél řeky. Nemůžeme však kategoricky říct, že přepychové ubytování je automaticky méně duchovní. Nepochybně zde najdeme pár učitelů, kteří se zajímají spíše o peníze než o duchovno, ale většina Indů, stejně tak i cizinců, jsou oddaní duchovnímu cíli. V oblasti středu města, například v Swargashramu a okolí dvou zmiňovaných mostů, visí reklamní plakáty stovek místních středisek jógy, která můžeme nalézt na každém rohu a v každém zákoutí města.

Yogalaya ášram, založený Španělem Swamim Tilakem Ji Paramhansou, se nachází v Gangá Vatika, na luxusním místě ve čtvrti Muni Ki Reti. Je to hlavní místo, kde se vzdělávají mniši Védské nadace (Vedic Foundation). V jednom bytě se nachází nádherný palác; současný guru, Swami Shankar Tilakananda, žije v přilehlém bytě. Během naší návštěvy byl zrovna na cestách, ale když je doma, je denně k dispozici všem věřícím.

Půl tuctu okolních bytů je denně pronajímáno jako pokoje pro hosty. Tyto komfortně vybavené a čisté byty si většinou rezervují návštěvníci ze Západu, kteří hledají spíše luxusnější a domácky vypadající prostředí než to, které nabízejí hlavní ášramy ve městě.

Dva v takovém bytě pobývající starší studenti, Brahmachari Vedanta Chaitanya a Brahmacharini Disha Chaitanya nám řekli, jaký je program v ášramu. Den začíná ranní meditací v půl šesté, která trvá do sedmi hodin. Učí se meditovat, praktikují různé druhy jógy, čtou Bhagavad-gítu, Brahma-sútru nebo upanišady a zabývají se také ájurvédskou terapií marma založenou na stlačování určitých bodů na lidském těle. Vedanta Chaitanya nám řekl: „Náš program se jmenuje Gangájóga. Vedeme při něm lidi do odlišných částí Haridváru a Rišikéše. Necháme je vykoupat se v řece, což jim pomůže zbavit se důsledků jejich minulé karmy a napomáhá jim to k dosažení dobrých karem. To se děje za zpěvu manter, které doprovázejí meditace.“

Tento ášram formálně zaručuje lidem přestup na hinduistickou víru podobným způsobem, jak jej v osmdesátých letech začal uskutečňovat Satguru Sivaya Subramuniyaswami. Tento proces „etické konverze“ vyžaduje, aby kandidát ukázal hluboké porozumění víře, kterou opouští, a hluboké porozumění hinduismu a musí uvést důvody, proč chtějí svou víru změnit. „Pokud někdo chce přijmout védskou dharmu za svou, nabízíme tentýž rozvinutý proces, jak ho stanovil Subramuniyaswami. Ti, kteří přestoupení myslí vážně, musí studovat a složit z tohoto studia příslušné zkoušky. Pokud se zdá, že jsou připraveni, může být proces dokončen. Neděje se tomu tedy jen proto, že oni sami pouze chtějí přestoupit. Musí se o to zasloužit.“

Brahmacharini Disha se s námi podělila o lákadla Rišikéše: „Cizinci pocházejí z celého světa, předně však ze Severní Ameriky a z Evropy. Nepřicházejí studovat určitý předmět, ale pouze chtějí do svého života vnést klid, chtějí si ulevit od svého trápení a bolesti. Zjišťují, že mi máme prostředky, jak je tohoto trápení zbavit. Nabízíme jim vedení guruem, studium posvátných textů a praxi sádhany. Věřím, že i dnes je možné nalézt skutečný Rišikéš, pokud opravdu hledáte.“

Yogacharya Swami Sudhirananda vede středisko jógy v sálu v Omkarananda Deepeshwar Mandiru, v oblasti Laksham Jhula. Když jsme ho brzy ráno přišli navštívit, zrovna vedl skupinu cizinců z osmnácti zemí světa. „Za jeden měsíc jsme schopni z těchto lidí vycvičit učitele jógy,“ řekl svámí. Za to zaplatí 1325 dolarů. Polovina této částky pokryje náklady na bydlení a stravu a její část používáme na placení pronájmu tohoto sálu. Po skončení každého kurzu utratíme tisíce dolarů za bhandary, bezplatné jídelny pro poutníky.“

„Snažíme se dokončit všech osm částí aštángajόgy za jeden měsíc. To hlavní, co u nás cizinci dostanou, je fyzická i mentální síla. Když se posílí mysl daného člověka, přestaneme se zaobírat bolestí těla a stanou se z nás moudří lidé, kteří si uvědomí svou pravou vnitřní podstatu.“ Zeptal jsem se svámího, jakou by dal poutníkům radu, a on odpověděl: „První, co musí po příchodu do Rišikéše udělat, je koupel v Ganze. Pokud to neudělají, jejich cesta do tohoto města je zbytečná. Protože když se vykoupete, pocítíte, že jste se právě ocitli v nebi.“

Dvacetipětipokojový hotel Nirvana je z části luxusní hotel, pak také ášram, který nabízí lázeňské procedury i hodiny jógy. Jeden z guruů tohoto ášramu, Acharya Sri Maharishi, nám vysvětlil, že jeho úkolem je zasvěcovat své žáky do úskalí krijajógy intenzivním režimem a cvičením. O Rišikéši obecně řekl: „Město se pyšní různými druhy ášramů a světců, někteří jsou známí, a o některých není vůbec slyšet, ale myslím, že všichni odvádějí dobrou práci. Neměli bychom se na výuku dívat jako na něco zkomercializovaného. I v dávné minulosti sem lidé přicházeli, učili se a platili za to, co se naučili. Pokud budeme dnes říkat, že se z této tradice stal pouhý obchod, nebylo by to správné. Tím, jak se mění doba, se mění také výuka v této oblasti.“



Stopětiletý Dandi Swami Maharaj.
Závěrem
J

​ednou jsme pozdě večer navštívili prostou chatu na břehu Gangy světce Dandi Swamiho Maharaje, kterému je dnes 105 let, a bylo to velké dobrodružství. Našli jsme tam ideální představu, kterou většinou mají lidé o Rišikéši: osvíceného moudrého muže sedícího na vyvýšené dřevěné plošince ve skromné budově, který večer přednáší všem, kteří přijdou. Citoval z Bhagavad-gíty, védupanišadů a vysvětloval třiceti lidem, jak mají na tomto světě žít správným a morálním způsobem. Požádali jsme ho také o pár slov pro čtenáře magazínu Hinduism Today: „My se nemodlíme pouze za blaho Rišikéše, ale za blaho celého světa. Prosíme Boha, aby se postaral o to, aby byli všichni lidé šťastni. Celému lidstvu se musí dařit, musí mu být požehnáno a nemělo by zakusit žádné trápení a smutek. Dharma by měla zvítězit a adharma (neřád) by měla být zničena. Pokud opravdu hledáte uvědomělého světce, můžete ho jistě najít. Pokud se o takovém světci dozvíte, měli byste ho znovu a znovu vyhledávat, protože se dozvíte pravdu teprve tehdy, když se s ním budete setkávat a naslouchat mu opakovaně.“

Rajiv Malik

FOTO © Dev Raj Agarwal


Mnohé tváře Rišikéše – chrámy, jóga, stravování zadarmo… a nakupování.

V posledních letech se na obou březích řeky objevily obchodní čtvrti.
Žáci na kurzu jógy v Deepeshwar Mandiru praktikují púrvóttanásanu.
Střediska jógy a ubytování.
Rišikéšští podnikatelé s jógou věří, že bezplatné Wi-Fi připojení je lákadlem pro zákazníky.

Rišikéš pro chudé i bohaté – ubytování lze najít od nejskromnějších pokojů až pro luxusní apartmány.